– Molde er jo en naturpark, men også en stor musikkby. Da jeg vokste opp var selvsagt jazz stort, med en av Europas toneangivende jazzfestivaler som det store sommereventet. Helt uavhengig av dette kom det også en tidlig vital punk- og senere postpunkscene i byen. I tillegg var det gospel, svart musikk og mer aparte støymusikk fra den eksperimenterende jazz-scenen. Et frodig miljø for de som elsket musikk. Og for meg - masse gode minner.
– Foruten at min far var aktiv musiker, hang jeg nesten utelukkende med venner som spilte ett eller flere instrumenter. Jeg var ikke gamle karen når jeg av en eminent musikklærer ble invitert til å spille på jazzklubben første gang. På ungdomsskolen ble jeg og andre – noen av dem senere stilskapere innen norsk punk – ofte invitert til å spille for andre elever. Dette ble en naturlig del av oppveksten.
– Jeg flyttet til Kristiansund som 15-åring for å gå videregående med musikklinje og dro etter et par år til Oslo for å gjøre ferdig videregående og spille mest mulig i band.
Management og booking
Trond Tornes har ikke vært utøvende musiker på flere tiår, men går i mannskor og spiller fortsatt trommer. Arbeidslivet ble grunnlagt i musikkbransjen og Tornes fikk bli med på å tilrettelegge for strukturelle endringer i bransjen gjennom flere virksomheter.
– Etter å ha spilt i masse band, la jeg utøvelsen på hylla for en stund. I stedet jobbet jeg med internasjonal booking, promotering og kommunikasjon. Booking for festivaler, klubber med DJs, kommunikasjon for Oslo-Filharmonien på 90-tallet, ble medstifter av By:larm, vert for club-arrangementer, leverte innhold til startups og var innom et par telecom-utfordrere, før jeg gikk tilbake til musikk med selskapsmanagement for Nils Petter Molvær tidlig på 2000-tallet.
Etter dette ble Trond Tornes med på en spennende startupreise i digitalisering av musikkmarkedet, helt fram til slutten av 2010-tallet. Først med digitalpioneren Artspages, deretter etter en sammenslåing som del av indiesuksessen Phonofile. Her var han med på å bygge opp marked, bidra med strategisk nybrottsarbeide og internasjonalisere fra Norden til hele verden, med lengre opphold i Sør-Afrika, London, New York og Los Angeles. Etter oppkjøpet av Phonofile ved Sony i New York, har Tornes gått over til nye oppstartselskaper innen musikk, rettigheter, tv / film og tech.
Sør-Afrika
Arbeidet med musikk-startups har ført ham mange veier, også til afrikanske land.
– Det har vært et privilegium og en stor opplevelse å få jobbe med Music Imbizo i Durban, med afrikanske plateselskaper og nyskapende afrikanske artister innen nyere genre som Kwaito, Gqom, Amapiano og Afropiano. Sammen med Mela og By:larm hadde vi rett før pandemien en markering med veldig spennende ny afrikansk pop- og undergrunnsmusikk. I Sør-Afrika har jeg dessuten blitt introdusert for bølgesurfing, noe som sammen musikken har blitt til en lengre reise innen musikk, kultur og surf.
Employ og velferd
Som gründer har han samarbeidet med mange nye oppstartselskaper i Norge. Det var også i dette miljøet at Tornes ble kjent med Employ.
– Da jeg for ikke mange år siden for første gang hørte om Employ, ble jeg truffet av det enkle men viktige budskapet. Her hadde vi et selskap som var opptatt av velferd til musikere, artister og frilansere generelt, som var low-profit basert, og som delte eierskap – typiske ting jeg naturlig brenner for. Jeg har nå selv vært ansatt og fakturert gjennom Employ siden 2020 og det er inspirerende å få være med på et voksende selskap.
– Altfor mange frilansere har gjennom tidene satset alt uten noen særlig form for sikkerhetsnett. Mens de ser på at andre kvalifiserer til boliglån, forsikringer og feriepenger, har de selv vært nærmest uønsket i bankene. Frilansere generelt og det kreative miljøet spesielt har nok mye å hente gjennom ordninger som Employ.
Akkurat nå er Tornes også med i Employ fra innsiden, som ambassadør og nettverkspartner for selskapet.
– Jeg skulle ønske at noe a la Employ hadde eksistert da jeg selv var utøvende. Og deretter, når jeg jobbet direkte med artister, produsenter og musikere. Det handler jo egentlig om muligheten frilansere har for et helt vanlig sikkerhetsnett av lønn, sykepenger og gode forsikringer. Og her synes jeg Employ evner å forstå frilanseres behov. Jeg håper at jeg kan bidra til at flere tester ut Employ og at de opplever at det resulterer i en mer organisert og bedre hverdag.
– Jeg skulle ønske noe a la Employ hadde eksistert da jeg selv var utøvende musiker.
Vil du også ha fordelene til en ansatt?
Jo flere vi er, jo bedre! Med Employ blir ansvarsforholdene helt annerledes. Som ansatt kan du overlate det meste til administrasjonen.