Om employ

Med Employ er vi helt ansatt.
Og helt fri.

Employ er et selskap laget av og for selvstendig næringsdrivende som ønsker større trygghet – og like mye frihet.

Trude Marit Risnes
Foto: Jan Inge Haga

– Employ er et selskap som tar fleksibilitet helt ut. De jobber etter en fremtidsrettet arbeidsmodell som jeg har stor tro på.

Trude marit risnes
Styreleder

Eid av ansatte med fokus på fellesskap

Employ tilbyr selvstendige å være fullverdig ansatt, med alt det positive det fører med seg, slik at du slipper å bekymre deg for administrative og økonomiske gjøremål. Som ansatt betaler du en nøktern sum for å være en del av fellesskapet og kunne benytte deg av Employ sine tjenester.

Employ er ikke ute etter å tjene mest mulig penger på din bekostning! Employ er eid av ansatte, og det er opplest og vedtatt at maksimalt 2 % skal bli igjen i selskapet. Resten skal gå tilbake til de ansatte som har løsningen Employ Standard.

Mange selvstendig næringsdrivende betaler mer skatt enn de trenger

Ny rapport slår fast at de fleste selvstendig næringsdrivende er best tjent med å organisere virksomheten sin i aksjeselskap, og at samdrift med andre næringsdrivende gir aller best vilkår og rettigheter.

Les mer om rapporten ›
If you use this image, we’d appreciate a link back to our website www.quotecatalog.com.by Thought Catalog
Familie som klemmer hverandre

"Mange får betydelig tryggere og mer forutsigbare rammer gjennom å være ansatt i Employ enn de ville hatt gjennom enkeltpersonforetak eller et eget aksjeselskap. "

Advokatfirmaet Schjødt

Ansatt i Employ

For de ansatte er Employ-modellen utelukkende positiv

Som ansatt i Employ i stedet for å drive eget enkeltpersonsforetak eller AS, er rettighetene godt ivaretatt. Når du tar på deg oppdrag hos dine kunder, er det lurt å ha gode avtaler. Dette har vi maler for i Employ, og du skal få god hjelp hvis du ønsker det.

Oppdragsgivers sitt ansvar

Oppdragsgiver må fortsatt gjøre gode vurderinger.

Dersom endringer i oppdragsavtalen eller realitetene gjør at oppdraget egentlig er klassifisert som et arbeidsforhold, er din risiko knyttet til solidaransvar redusert siden Employ allerede har betalt inn arbeidsgiveravgift, skatt, feriepenger og pensjon som arbeidsgiver.

Employ sitt ansvar

Vi sørger for at den ansatte er godt ivaretatt og at alle skatter og avgifter er innbetalt.

Employ skal gi beskjed dersom vi ser at du burde vært direkte ansatt et annet sted enn i Employ. Og er ansettelse hos oss den beste løsningen for deg, skal du være trygg på det formelle og at du får god hjelp.

Det begynte i garasjen

Gründer, bassist og økonom Karl-Dag Kjosavik syntes det var unødvendig arbeidskrevende og kostbart når alle skulle drive sin egen lille bedrift. At man måtte ta hele risikoen selv. Hva om vi slo oss sammen? spurte han seg. Det ville lette arbeidet for alle.

Les mer om saken ›

– Takk og lov for at jeg var Employ-ansatt da jeg ble syk!

Sissel Helgø Stray
Sosionom / saksbehandler / veileder
Les historien ›
Sissel Helgø Stray

Ofte stilte spørsmål

Hva koster det?
Icon

Vi har ulike løsninger med ulik pris, da vi er opptatt av å ha en løsning som passer for ulike situasjoner.

Employ Standard:

Det koster kr 1 573 per måned pluss 2,5% av inntektene og enten 5% eller 6,25% av overskuddet ditt. Om det er 5% eller 6,25% avhenger av yrket du har. Hvis du har mer enn 20 bilag (fakturaer, reiseregninger osv.) per måned betaler du kr 85 for hvert bilag utover dette.

Employ skal ha maksimalt 2 % i resultat – alt over dette blir utbetalt til oss som er ansatt. Prisen er derfor makspris, og den kan bli betydelig lavere hvis resultatet for selskapet totalt blir bedre enn 2 %.

Employ Mini:

Det koster kr 2500 i etablering når du først blir ansatt. Det inkluderer inntil 2 timer opplæring, pluss at vi setter opp systemene man trenger å bruke.

Deretter koster det kr 284 per måned pluss 2,5 % av omsetningen når du har inntekt, og ellers betaler du for det du bruker av tjenester:

  • kr 85,- pr. bilag (faktura, reiseregning etc.)
  • kr 853,- pr. oppgjør (provisjonsberegning, lønnsutbetaling, rapportering etc.)
  • kr 853,- pr. time ekstra (utover det ovenfornevnte)

Hvis du lurer på hva Employ-ansettelse faktisk koster sammenlignet med ENK og eget AS, så kan du lese mer her.

Hvilke fordeler får jeg som ansatt?
Icon

Kort fortalt:
Samdrift = lavere kostnader
Delegert ansvar = mindre stress og lavere skuldre
Større fellesskap = større trygghet
Mulighet for 100% sykelønn og gode forsikringer = enda større trygghet for deg og dine

Hva slags pensjonsavtale har vi i Employ?
Icon

Vi har ulike løsninger for pensjon, avhengig av hvilken løsning som passer for deg:

  • Employ Standard: Innskuddspensjonavtale med uførepensjon. Vi sparer 3,4 % av lønn fra 0 - 7,1 G, og 21,5 % av lønn fra 7,1 - 12 G. Som standard plasseres pengene i indeksfond, men den enkelte har stor valgfrihet. Uførepensjon tilknyttet pensjonsavtalen sikrer oss en månedlig utbetaling ved sykdom utover 12 måneder.
  • Employ Mini: Innskuddspensjonavtale på 2 % fra 0-12G.
Hvilke forsikringer følger med Employ-ansettelse?
Icon

Avhengig av hvilken løsning som passer for deg, tar vi oss av å tenke på forsikringene.
Og som ansatt får man oversikt over alle forsikringene man har ved å logge seg inn på 'Min side' og vårt eget hjelpesenter.

I vår løsning Employ Standard får du en svært god og omfattende avtale:

  • yrkesskadeforsikring
  • fritidsskadeforsikring
  • gruppeliv
  • helseforsikring (inkluderer bl.a. fysikalsk behandling, behandling hos psykolog, helsetelefon 24/7 og legetime på mobil)
  • reiseforsikring for jobb og fritid, med familiedekning
  • uførepensjon (sikrer en månedlig utbetaling ved sykdom utover 12 måneder
  • ansvarsforsikring

I løsningen Employ Mini får du:

  • Reiseforsikring - tjeneste
  • Yrkesskadeforsikring
  • Ansvarsforsikring
Er Employ bare for dem som ikke klarer å holde orden selv?
Icon

Nei. Det er både mennesker som hater papirer og regnskap, og veldig ryddige og systematiske mennesker blant oss!

En av de viktigste grunnene til at vi velger å være ansatt i Employ, er at vi blir en del av et større fellesskap. Det gir oss større trygghet og lavere skuldre. Hvilken av våre løsninger som er riktig for deg har ikke noe med om du er god til å holde orden selv eller ei:

I løsningen Employ Mini har man det man trenger, og kan betale for tjenestene man har behov for utover dette.

I løsningen Employ Standard har vi et svært godt sikkerhetsnett og mange av oss setter stor pris på at 100% sykelønn og gode forsikringer = større trygghet. Når ting går bra og man selv er frisk og rask og har mye å gjøre, så kan man være med å støtte noen andre som for eksempel blir syke eller opplever andre vanskeligheter. Og plutselig en dag kan det være en selv som trenger hjelp og støtte fra fellesskapet.

Så er det også mindre kostbart enn man skulle tro å få alle godene som følger med ansettelse.

Hvor mye får jeg utbetalt i lønn?
Icon

Det du får utbetalt fra Employ er 100% dine penger. Du trenger ikke sette av til forskuddsskatt, merverdiavgift eller lignende da vi har ordnet dette for deg før du får pengene på konto. Så når vi har ordnet dette for deg er det en tommelfingerregel at du får utbetalt ca 50% av overskuddet ditt. I tillegg har vi også satt av til feriepenger og pensjon, så pengene du får på konto er virkelig dine. Feriepengene utbetales i juni året etter opptjening, og pensjonen når du blir pensjonist.

  • Employ Standard: Du får utbetalt lønn basert på overskuddet ditt fra forrige måned. Vi kan også gjennomsnittsberegne over 12 måneder - det er opp til den enkelte.
  • Employ Mini: Du velger selv når du ber om et oppgjør slik at du får utbetalt lønn basert på overskuddet ditt.

For Employ Standard ser det detaljerte regnestykke slik ut:

  • Dine inntekter
  • - dine driftskostnader (f.eks. reise, telefon, leasing og fremmedytelser)
  • - felleskostnader (regnskap, administrasjon, forsikringer etc.)
  • = ditt resultat før lønn
  • - 5% eller 6,25% (sykelønn, bonus / overskuddsdeling etc.)
  • - arbeidsgiveravgift
  • - din pensjon
  • - dine feriepenger
  • = din brutto lønn
  • - ditt skattetrekk
  • = din netto lønn
  • + dine feriepenger
  • + din pensjon
  • + evt. bonus / overskuddsdeling som utbetales en gang per år.

For Employ Mini ser det detaljerte regnestykke slik ut:

  • Dine inntekter
  • - dine driftskostnader (f.eks. reise, telefon, sykepenger og fremmedytelser)
  • - felleskostnader (284 kr per måned + 2,5 % av dine inntekter/omsetning)
  • - administrasjonskostnader (tjenestene hos oss som du velger å bruke)
  • = ditt resultat før lønn
  • - arbeidsgiveravgift
  • - din pensjon
  • - dine feriepenger
  • = din brutto lønn
  • - ditt skattetrekk
  • = din netto lønn
  • + dine feriepenger
  • + din pensjon

Hvor stor omsetning må jeg ha for at det skal lønne seg å være Employ-ansatt?
Icon

Vi har løsninger som passer både bitte liten, middels og høy omsetning. Og alt mellom!

Hvis du bare har næringsinntekt i dag vil du få mye igjen for å bli ansatt og bli lønnsmottaker, selv med lav omsetning. Dette henger blant annet sammen med minstefradraget som lønnsmottakere får. Ved høyere omsetning blir forskjellene mindre, men mange av oss velger likevel å bli med i Employ-fellesskapet likevel, fordi vi får et sterkere sikkerhetsnett og andre goder gjennom samdrift, som er vanskelige å oppnå i ENK eller eget AS.

Hvis du trenger en løsning for litt inntekt på siden, eller du vil ha en så enkel løsning som mulig er Employ Mini en god løsning.

Prøv kalkulatoren lengre opp på siden og regn på hva det koster med dine egne tall, eller ta kontakt med oss! Vi finner ut av hva som er den beste løsningen for deg!
Og tror vi ikke at noen av våre løsninger passer for deg, så forteller vi deg det også :-)

Kan jeg skrive av kostnader jeg har i forbindelse med jobb?
Icon

Ja. Kostnader vi har som er knyttet til det å skaffe inntekt kan fradragsføres. Det kan f.eks. være reisekostnader, leie av utstyr, telefon, eller fremmedytelser.

Rent praktisk gjør vi dette ved å ta bilde av kvitteringene, sende de inn i Employ sitt regnskapssystem og knytte de til riktig konto og person / avdeling.

Må jeg fortsatt ha ENK eller eget AS når jeg er ansatt i Employ?
Icon

Nei. Men for mange av oss er det en god løsning å ha det allikevel. Årsaken kan f.eks. være at man har investeringer og eiendeler eller opphavsrettigheter.

Vi samarbeider med Gerhard&Sønn om regnskapstjenester dersom du har behov for hjelp med regnskapet som du eventuelt har i tillegg til ansettelsen i Employ.

Spør oss gjerne om dette.

Hva må stå på faktura jeg sender til Employ, og hvor sender jeg den?
Icon

Dersom du er leverandør til Employ ber vi deg fakturere oss i standarden EHF (elektronisk handelsformat). Dersom du ikke har mulighet til å fakturere med EHF, må faktura sendes som PDF-vedlegg på mail til regnskap@employ.no.

Standard betalingsfrist er 21 dager.

Faktura stiles til:

Employ AS (org.nr. 829 512 262) eller Employ Kultur AS (org.nr. 996 327 523) eller Employ Helse AS (org.nr. 822 715 982) eller Sidegig AS (org.nr. 829 512 092)
v/ din kontaktperson
Postboks 1603 Kjelvene
4093 Stavanger

Faktura skal inneholde:

  • Leverandørens navn, adresse og org.nr.
  • Bankkontonummer
  • Fakturanummer (unikt for leverandøren)
  • Fakturadato og forfallsdato
  • Leveringssted og leveringsdato
  • Din kontaktperson i Employ
  • Spesifikasjon av ytelsen/varen
  • Fakturabeløp med evt spesifisering av mva der det er aktuelt
Kan hvem som helst bli ansatt?
Icon

Ja, alle som driver for seg selv kan i utgangspunktet søke om ansettelse i Employ. Gå her for å se hvem vi er i Employ i dag – vi dekker stadig flere kategorier.

Idealet i norsk arbeidsliv er at man skal være fast ansatt hos én arbeidsgiver, og helst i full stilling. For mange av oss har dette tidligere ikke vært et réelt alternativ, og derfor er det gunstig for oss å ha fast ansettelse i Employ. I tillegg har vi løsninger som passer enten man driver for seg selv på heltid, deltid eller med noen få oppdrag, og ønsker en enkel løsning uten bekymringer.

Hvis du ønsker å bli en av oss, kan du søke om ansettelse her.

Lurer du på om ditt yrke passer i Employ? Svaret er sannsynlig ja. Du kan f.eks. være lege, tolk, tømmerhogger, fysioterapeut, konsulent, avløser, tannlege, rådgiver, timelærer, fotterapeut, programmerer, vaktmester, kiropraktor, kunstner, fisker, tannpleier, foredragsholder, selger, tanntekniker, designer, telefonvakt, jordmor, arkitekt, turarrangør, klinisk ernæringsfysiolog, taxisjåfør, budbilsjåfør, sykepleier, miljøterapeut, eiendomsmegler, ambulansearbeider, miljøarbeider, båtbygger, ortopediingeniør, tømrer, kjørelærer, optiker, rørlegger, privatdetektiv, audiograf, elektriker, landskapsarkitekt, omsorgsarbeider, servitør, byggmester, ortoptist, kokk, møbelsnekker, vernepleier, sjåfør, skredder, ergoterapeut, renholder, hudpleier, gulvlegger, tannhelsesekretær, sykkelbud, snekker, apotektekniker, personlig trener, investor, helsefagarbeider, personlig assistent, oppfinner, helsesekretær, mekaniker, takstmann, hjelpepleier, maler, skomaker, radiograf, eiendomsutvikler, reiseleder, oversetter, guide eller pianostemmer. For å nevne noe. :-)

Hils på administrasjonen

Karin Kroka Landro
Regnskapsfører / rådgiver
Monica Rundhaug
Administrasjonsleder
Monica Rennan Hjelle
Rådgiver / musiker
Ole Martin Thorset
Rådgiver / musiker
Håvard Krogedal
Daglig leder / musiker
Karl-Dag Kjosavik
Daglig leder / gründer / konsulent / musiker
Martin Bjerkreim
Økonomileder og musiker

Klar til å komme i gang?

For å finne ut hvilken løsning som passer best for deg, trenger vi å vite litt mer om deg og dine planer. Ta kontakt, så kan vi bli bedre kjent!

Karl-Dag Kjosavik
Karl-Dag Kjosavik
Daglig leder / gründer / konsulent / musiker