Employ standard

En fullverdig ansettelse – med alle fordelene det innebærer

Vi gir deg friheten til å være selvstendig uten bekymringer for fakturering, lønn, sykepenger, regnskap, moms og skatt, samtidig som vi sikrer deg solide ansattrettigheter. Enkelhet og frihet i ett!

Tryggere og gunstigere

Det eneste du trenger å gjøre er å lage faktura for jobben du gjør. Employ følger opp betalingen. I tillegg fikser vi lønn, regnskap, arbeidsgiveravgift, skatt, mva, pensjon, sykepenger og forsikringer. Du kan styre tiden din som du vil – jobbe mye eller lite, ta en fridag eller dra på ferie.

Løsningen er fleksibel og kan også kombineres med ENK / eget AS, hvis du allerede har det. Hvis man har et ENK først og fremst for å håndtere noen eiendeler eller royalties, så kan det i mange tilfeller være smart å kombinere med å ta ut lønn via Employ sine løsninger. Vi finner ut av hva som er den smarteste løsningen for deg.

Employ Standard

Dette får du:

Hva koster det å få alt dette?

De fleste får en ryddigere privatøkonomi, bedre pensjon og generelt større trygghet og mindre bekymringer ved å være ansatt i Employ. Du betaler 1 573,- fast hver måned til felleskassen. I tillegg betaler du 2,5% av inntektene dine, og enten 5% eller 6,25%* av overskuddet som et variabelt bidrag. Dette dekker blant annet regnskap, forsikringer og sykelønn.
Hvis du har mer enn 20 bilag (fakturaer, reiseregninger osv.) per måned betaler du kr 85 for hvert bilag utover dette.

Employ skal ha maksimalt 2 % i resultat. Alt over dette blir utbetalt som bonus til ansatte med løsningen Employ Standard – så da kan det bli billigere for deg.

Eksempel dersom du har inntekter på 60 000 og et overskudd på 50 000,- i måneden:

Overskudd**

50 000,-

Fast bidrag til felleskassen

- 1 573,-

Variabelt bidrag til felleskassen
(5%* av overskudd og 2,5% av omsetning)


- 4 000,-

Kostnad

5 573,-

* Sats avhenger av yrkesgruppe.
** Overskudd er inntektene du har, fratrukket utgiftene dine. Bidrag til felleskassen inngår som en del av dine utgifter.

Regn med dine egne tall

Bruk kalkulatoren og finn ut hvor mye penger du sitter igjen med etter at alt er betalt. Det viktig å huske at det finnes flere faktorer som kan være lurt å ta med i beregningen når vi skal vurdere hva som er best for den enkelte.

Det er ikke lett å sette opp helt sammenlignbare alternativer, men vi har gjort vårt beste :-)

Ta kontakt om du trenger du hjelp til å finne ut av dine tall.

Hva er forskjellen mellom Employ og ENK eller eget AS?

De fleste selvstendig næringsdrivende er best tjent med å organisere virksomheten sin i aksjeselskap. Og samdrift med andre næringsdrivende gir best vilkår og rettigheter.

Behov

Eget AS

ENK

Employ

Kapitalbehov ved oppstart

30 000,-

0,-

0,-

100% sykepenger fra 1. dag

Nei***

Ja**

Ja*

Omsorgspenger ved barns eller barnepassers sykdom fra 1. dag

Begrenset personlig ansvar

Lite papirarbeid / lave formalitetskrav

Gode trygderettigheter

Statens satser ved reise

Begrenset

Rett på dagpenger

Ja (80%)

Fradrag for utdanning

Stordriftsfordeler / rabattavtaler

* Opptil 12G i inntil et år
** Med ekstra forsikring. Ellers 80% fra 17. dag.
*** Men 100% fra 4. dag med ekstra forsikring. Ellers 100% fra 17. dag, begrenset til 6G.

Hvor mye får du utbetalt?

I Employ slipper du å bekymre deg for om pengene du får på konto faktisk kan brukes, eller om du må sette av til blant annet skatt og merverdiavgift. Dette ordner vi på forhånd. Normalt får du da utbetalt ca 50 % av overskuddet. I tillegg får du feriepenger og pensjon når den tiden kommer. Så pengene du får på konto er virkelig dine.

Hvis Employ har overskudd og et større resultat enn 2% deler vi dette så rettferdig som mulig blant ansatte med løsningen Employ Standard.

– Employ er et selskap som tar fleksibilitet helt ut. De jobber etter en fremtidsrettet arbeidsmodell som jeg har stor tro på.

Trude Marit Risnes
Styreleder
Les historien ›
Trude Marit Risnes

Hvilken løsning passer best for deg?

Employ Mini passer for deg med fast stilling som tar oppdrag av og til. Employ Standard er bedre tilpasset de som lever av virksomheten sin.

Mer om Employ Mini

Ofte stilte spørsmål

Hva koster det?

Vi har ulike løsninger med ulik pris, da vi er opptatt av å ha en løsning som passer for ulike situasjoner.

Employ Standard:

Det koster kr 1 573 per måned pluss 2,5% av inntektene og enten 5% eller 6,25% av overskuddet ditt. Om det er 5% eller 6,25% avhenger av yrket du har. Hvis du har mer enn 20 bilag (fakturaer, reiseregninger osv.) per måned betaler du kr 85 for hvert bilag utover dette.

Employ skal ha maksimalt 2 % i resultat – alt over dette blir utbetalt til oss som er ansatt. Prisen er derfor makspris, og den kan bli betydelig lavere hvis resultatet for selskapet totalt blir bedre enn 2 %.

Employ Mini:

Det koster kr 2500 i etablering når du først blir ansatt. Det inkluderer inntil 2 timer opplæring, pluss at vi setter opp systemene man trenger å bruke.

Deretter koster det kr 284 per måned pluss 2,5 % av omsetningen når du har inntekt, og ellers betaler du for det du bruker av tjenester:

  • kr 85,- pr. bilag (faktura, reiseregning etc.)
  • kr 853,- pr. oppgjør (provisjonsberegning, lønnsutbetaling, rapportering etc.)
  • kr 853,- pr. time ekstra (utover det ovenfornevnte)

Hvis du lurer på hva Employ-ansettelse faktisk koster sammenlignet med ENK og eget AS, så kan du lese mer her.

Hvilke fordeler får jeg som ansatt?

Kort fortalt:
Samdrift = lavere kostnader
Delegert ansvar = mindre stress og lavere skuldre
Større fellesskap = større trygghet
Mulighet for 100% sykelønn og gode forsikringer = enda større trygghet for deg og dine

Hva slags pensjonsavtale har vi i Employ?

Vi har ulike løsninger for pensjon, avhengig av hvilken løsning som passer for deg:

  • Employ Standard: Innskuddspensjonavtale med uførepensjon. Vi sparer 3,4 % av lønn fra 0 - 7,1 G, og 21,5 % av lønn fra 7,1 - 12 G. Som standard plasseres pengene i indeksfond, men den enkelte har stor valgfrihet. Uførepensjon tilknyttet pensjonsavtalen sikrer oss en månedlig utbetaling ved sykdom utover 12 måneder.
  • Employ Mini: Innskuddspensjonavtale på 2 % fra 0-12G.

Hvilke forsikringer følger med Employ-ansettelse?

Avhengig av hvilken løsning som passer for deg, tar vi oss av å tenke på forsikringene.
Og som ansatt får man oversikt over alle forsikringene man har ved å logge seg inn på 'Min side' og vårt eget hjelpesenter.

I vår løsning Employ Standard får du en svært god og omfattende avtale:

  • yrkesskadeforsikring
  • fritidsskadeforsikring
  • gruppeliv
  • helseforsikring (inkluderer bl.a. fysikalsk behandling, behandling hos psykolog, helsetelefon 24/7 og legetime på mobil)
  • reiseforsikring for jobb og fritid, med familiedekning
  • uførepensjon (sikrer en månedlig utbetaling ved sykdom utover 12 måneder
  • ansvarsforsikring

I løsningen Employ Mini får du:

  • Reiseforsikring - tjeneste
  • Yrkesskadeforsikring
  • Ansvarsforsikring

Er Employ bare for dem som ikke klarer å holde orden selv?

Nei. Det er både mennesker som hater papirer og regnskap, og veldig ryddige og systematiske mennesker blant oss!

En av de viktigste grunnene til at vi velger å være ansatt i Employ, er at vi blir en del av et større fellesskap. Det gir oss større trygghet og lavere skuldre. Hvilken av våre løsninger som er riktig for deg har ikke noe med om du er god til å holde orden selv eller ei:

I løsningen Employ Mini har man det man trenger, og kan betale for tjenestene man har behov for utover dette.

I løsningen Employ Standard har vi et svært godt sikkerhetsnett og mange av oss setter stor pris på at 100% sykelønn og gode forsikringer = større trygghet. Når ting går bra og man selv er frisk og rask og har mye å gjøre, så kan man være med å støtte noen andre som for eksempel blir syke eller opplever andre vanskeligheter. Og plutselig en dag kan det være en selv som trenger hjelp og støtte fra fellesskapet.

Så er det også mindre kostbart enn man skulle tro å få alle godene som følger med ansettelse.

Hvor mye får jeg utbetalt i lønn?

Det du får utbetalt fra Employ er 100% dine penger. Du trenger ikke sette av til forskuddsskatt, merverdiavgift eller lignende da vi har ordnet dette for deg før du får pengene på konto. Så når vi har ordnet dette for deg er det en tommelfingerregel at du får utbetalt ca 50% av overskuddet ditt. I tillegg har vi også satt av til feriepenger og pensjon, så pengene du får på konto er virkelig dine. Feriepengene utbetales i juni året etter opptjening, og pensjonen når du blir pensjonist.

  • Employ Standard: Du får utbetalt lønn basert på overskuddet ditt fra forrige måned. Vi kan også gjennomsnittsberegne over 12 måneder - det er opp til den enkelte.
  • Employ Mini: Du velger selv når du ber om et oppgjør slik at du får utbetalt lønn basert på overskuddet ditt.

For Employ Standard ser det detaljerte regnestykke slik ut:

  • Dine inntekter
  • - dine driftskostnader (f.eks. reise, telefon, leasing og fremmedytelser)
  • - felleskostnader (regnskap, administrasjon, forsikringer etc.)
  • = ditt resultat før lønn
  • - 5% eller 6,25% (sykelønn, bonus / overskuddsdeling etc.)
  • - arbeidsgiveravgift
  • - din pensjon
  • - dine feriepenger
  • = din brutto lønn
  • - ditt skattetrekk
  • = din netto lønn
  • + dine feriepenger
  • + din pensjon
  • + evt. bonus / overskuddsdeling som utbetales en gang per år.

For Employ Mini ser det detaljerte regnestykke slik ut:

  • Dine inntekter
  • - dine driftskostnader (f.eks. reise, telefon, sykepenger og fremmedytelser)
  • - felleskostnader (284 kr per måned + 2,5 % av dine inntekter/omsetning)
  • - administrasjonskostnader (tjenestene hos oss som du velger å bruke)
  • = ditt resultat før lønn
  • - arbeidsgiveravgift
  • - din pensjon
  • - dine feriepenger
  • = din brutto lønn
  • - ditt skattetrekk
  • = din netto lønn
  • + dine feriepenger
  • + din pensjon

Hvor stor omsetning må jeg ha for at det skal lønne seg å være Employ-ansatt?

Vi har løsninger som passer både bitte liten, middels og høy omsetning. Og alt mellom!

Hvis du bare har næringsinntekt i dag vil du få mye igjen for å bli ansatt og bli lønnsmottaker, selv med lav omsetning. Dette henger blant annet sammen med minstefradraget som lønnsmottakere får. Ved høyere omsetning blir forskjellene mindre, men mange av oss velger likevel å bli med i Employ-fellesskapet likevel, fordi vi får et sterkere sikkerhetsnett og andre goder gjennom samdrift, som er vanskelige å oppnå i ENK eller eget AS.

Hvis du trenger en løsning for litt inntekt på siden, eller du vil ha en så enkel løsning som mulig er Employ Mini en god løsning.

Prøv kalkulatoren lengre opp på siden og regn på hva det koster med dine egne tall, eller ta kontakt med oss! Vi finner ut av hva som er den beste løsningen for deg!
Og tror vi ikke at noen av våre løsninger passer for deg, så forteller vi deg det også :-)

Kan jeg skrive av kostnader jeg har i forbindelse med jobb?

Ja. Kostnader vi har som er knyttet til det å skaffe inntekt kan fradragsføres. Det kan f.eks. være reisekostnader, leie av utstyr, telefon, eller fremmedytelser.

Rent praktisk gjør vi dette ved å ta bilde av kvitteringene, sende de inn i Employ sitt regnskapssystem og knytte de til riktig konto og person / avdeling.

Må jeg fortsatt ha ENK eller eget AS når jeg er ansatt i Employ?

Nei. Men for mange av oss er det en god løsning å ha det allikevel. Årsaken kan f.eks. være at man har investeringer og eiendeler eller opphavsrettigheter.

Vi samarbeider med Gerhard&Sønn om regnskapstjenester dersom du har behov for hjelp med regnskapet som du eventuelt har i tillegg til ansettelsen i Employ.

Spør oss gjerne om dette.

Hva må stå på faktura jeg sender til Employ, og hvor sender jeg den?

Dersom du er leverandør til Employ ber vi deg fakturere oss i standarden EHF (elektronisk handelsformat). Dersom du ikke har mulighet til å fakturere med EHF, må faktura sendes som PDF-vedlegg på mail til regnskap@employ.no.

Standard betalingsfrist er 21 dager.

Faktura stiles til:

Employ AS (org.nr. 829 512 262) eller Employ Kultur AS (org.nr. 996 327 523) eller Employ Helse AS (org.nr. 822 715 982) eller Sidegig AS (org.nr. 829 512 092)
v/ din kontaktperson
Postboks 1603 Kjelvene
4093 Stavanger

Faktura skal inneholde:

  • Leverandørens navn, adresse og org.nr.
  • Bankkontonummer
  • Fakturanummer (unikt for leverandøren)
  • Fakturadato og forfallsdato
  • Leveringssted og leveringsdato
  • Din kontaktperson i Employ
  • Spesifikasjon av ytelsen/varen
  • Fakturabeløp med evt spesifisering av mva der det er aktuelt

Kan hvem som helst bli ansatt?

Ja, alle som driver for seg selv kan i utgangspunktet søke om ansettelse i Employ. Gå her for å se hvem vi er i Employ i dag – vi dekker stadig flere kategorier.

Idealet i norsk arbeidsliv er at man skal være fast ansatt hos én arbeidsgiver, og helst i full stilling. For mange av oss har dette tidligere ikke vært et réelt alternativ, og derfor er det gunstig for oss å ha fast ansettelse i Employ. I tillegg har vi løsninger som passer enten man driver for seg selv på heltid, deltid eller med noen få oppdrag, og ønsker en enkel løsning uten bekymringer.

Hvis du ønsker å bli en av oss, kan du søke om ansettelse her.

Lurer du på om ditt yrke passer i Employ? Svaret er sannsynlig ja. Du kan f.eks. være lege, tolk, tømmerhogger, fysioterapeut, konsulent, avløser, tannlege, rådgiver, timelærer, fotterapeut, programmerer, vaktmester, kiropraktor, kunstner, fisker, tannpleier, foredragsholder, selger, tanntekniker, designer, telefonvakt, jordmor, arkitekt, turarrangør, klinisk ernæringsfysiolog, taxisjåfør, budbilsjåfør, sykepleier, miljøterapeut, eiendomsmegler, ambulansearbeider, miljøarbeider, båtbygger, ortopediingeniør, tømrer, kjørelærer, optiker, rørlegger, privatdetektiv, audiograf, elektriker, landskapsarkitekt, omsorgsarbeider, servitør, byggmester, ortoptist, kokk, møbelsnekker, vernepleier, sjåfør, skredder, ergoterapeut, renholder, hudpleier, gulvlegger, tannhelsesekretær, sykkelbud, snekker, apotektekniker, personlig trener, investor, helsefagarbeider, personlig assistent, oppfinner, helsesekretær, mekaniker, takstmann, hjelpepleier, maler, skomaker, radiograf, eiendomsutvikler, reiseleder, oversetter, guide eller pianostemmer. For å nevne noe. :-)

Klar til å komme i gang?

For å finne ut hvilken løsning som passer best for deg, trenger vi å vite litt mer om deg og dine planer. Ta kontakt, så kan vi bli bedre kjent!

Håvard Krogedal
Håvard Krogedal
Daglig leder / musiker